All-Ukrainian Network of experts and practitioners
on regional and local development

Services in regions

Editor's choice

Як пройти відбір та стати учасником мережі РЕГІОНЕТ

Show full text

Не вказано

Матеріали базового навчання - відтепер у вільному доступі!

Show full text

Не вказано

Відеозаписи заходів РЕГІОНЕТ та партнерів мережі

Show full text

Не вказано

Partners

 
 
  • УАРОР

    Ukrainian Association of Rayon and Regional Councils

  • АМУ

    Association of Ukrainian Cities

  • ВАССР

    All-Ukrainian Association of Village and Settlement Councils

  • Мінрегіон

    Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine

  • komsamovr

    Secretariate of Committee on State Building, Regional Policy and Local Self-Government of the Verkhovna Rada of Ukraine

  • www.narda.org.ua

    National Association of Regional Development Agencies

  • www.coe.kiev.ua

    Office of the Representative of the Secretary General in Ukraine

  • DESPRO

    Swiss-Ukrainian project «Decentralization Support in Ukraine» DESPRO

  • ІГС

    Civil Society Institute

  • АММУ

    Association of Small Towns of Ukraine

  • НАДУ

    National Academy for Public Administration under the President of Ukraine

  • Відродження

    Program Initiatives «Democratic Practice» of International Renaissance Foundation

  • УНЦПД

    Ukrainian Center for Independent Political Research

  • ЦППР

    Centre of Policy and Legal Reform

  • Мережа центрів

    Public Union Network of legal information and consultation

  • НАСДСУ

    National Association of Agricultural Advisory Services of Ukraine

  • Ресурсний центр

    Center for Knowledge Management «Resource Center for Sustainable Local Development»

ГІСМР – інструмент економіки знань для регіонального розвитку!

Олександр Дудка
Координатор Всеукраїнської мережі фахівців та практиків регіонального та місцевого розвитку РЕГІОНЕТ

Соціально-економічний розвиток регіонів і окремих територіальних громад визначається поєднанням жорстких і м’яких факторів конкурентоспроможності та інвестиційної привабливості.

Жорсткі фактори – це характеристики, які є незмінними для даної території, а також ті, які дуже складно змінити у короткий термін: географічне положення, межі території, природні ресурси, інженерно-технічна і виробнича інфраструктура, трудові ресурси та загальні демографічні показники, параметри споживчого ринку.

М’які фактори – це характеристики, які є результатом якісної оцінки економічного середовища, які можуть бути змінені протягом відносно короткого періоду часу: ефективність державних органів, рівень корупції, відкритість влади, адміністративні процедури, дотримання прав власності, місцеві податки і збори, взаємовідносини бізнесу і суспільства, рівень громадської безпеки, діловий оптимізм (те, як суб’єкти господарювання оцінюють перспективи свого розвитку), наявність додаткових чинників, що поліпшують діловий клімат.

Рейтинг Світового банку Doing Business – результат щорічного дослідження, що оцінює простоту ведення підприємницької діяльності на базі 10 індикаторів в 189 країнах, визначає для України 80 місце. Задля покращення бізнес-клімату та підвищення позицій України у рейтингу Doing Business Мінекономрозвитку у 2015 році спільно з Офісом ефективного регулювання розробило дорожню карту, що складається з 43 пунктів, виконання яких має у 2018 році вивести Україну в ТОП-20 країн світу з найкращим бізнес-кліматом.

Для цього нам необхідно буде суттєво покращити ситуацію в сферах «Одержання дозволів на будівництво» (поточний рейтинг 140) і «Приєднання до електромереж» (поточний рейтинг 130) – і для цього не лише змінити законодавство і зробити оформлення документів прозорим, а й забезпечити доступ підприємців до інформації про вільні земельні ділянки, наявну інженерну інфраструктуру, інші відомості містобудівного кадастру.

Відображення цих даних забезпечує створення геопорталу містобудівного кадастру – системи доступу до геопросторової інформації за допомогою мережі Інтернет. Сьогодні подібні системи вже починають діяти у містах обласного значення, але до об’єднаних територіальних громад процес створення геоінформаційних систем (ГІС) ще не дійшов, хоча їх керівникам вони особливо необхідні: і для розробки схем планування території та створення ефективних стратегій розвитку, і для прийняття оперативних управлінських рішень на основі аналітичної оцінки наявних ресурсів громади.

Така «Геоінформаційна система моніторингу місцевих ресурсів та інформаційно-аналітичного супроводу управлінських рішень» (ГІСМР) об’єднаної територіальної громади повинна забезпечувати накопичення, відображення та аналітичну обробку інформації на основі використання наступних даних:

  • єдиних каталогів об’єктів та кодифікаторів їх властивостей, єдиних ідентифікаторів об’єктів (кадастрових або облікових номерів), уніфікованих адресних посилань на основі єдиних реєстрів вулиць і адрес населених пунктів;
  • картографічної інформації (на основі топографічних карт масштабу не менше ніж 1:5000) з відображенням меж адміністративно-територіальних одиниць і окремих земельних ділянок згідно Державного земельного кадастру України (www.map.land.gov.ua);
  • даних лісового і водного кадастрів, кадастру родовищ і проявів корисних копалин;
  • даних обліку будівель та споруд, транспортних комунікацій, інженерних мереж, зонінгу та інших складових містобудівного кадастру;
  • даних про правовий і господарський стан земельних ділянок, їх нормативну і експертну грошову оцінку;
  • даних про працюючих на території громади суб’єктів господарювання, прогнозних і фактичних показників їх економічної діяльності;
  • характеристики домогосподарств, що знаходяться на території громади, їх потреби у водних, енергетичних та інших ресурсах, соціально-демографічні характеристики мешканців.

На малюнку показана структурна схема ГІСМР, створення якої дозволить не лише полегшити інвестиційні процеси, а й одночасно вирішить багато інших питань соціально-економічного розвитку громад. Аналітична обробка інформації ГІСМР повинна забезпечити перехід від інтуїтивного керування територією до прийняття управлінських рішень на основі аналізу інформації про наявні ресурси і оцінки різних сценаріїв їх використання. Графічна візуалізація просторового розташування об’єктів і пов’язаної з ними фактографічної інформації підвищить якість планування розвитку території, дозволить готувати більш ефективні стратегії розвитку громад.

Всеукраїнська мережа фахівців і практиків з регіонального та місцевого розвитку РЕГІОНЕТ сьогодні розпочала формування проектної команди, яка створить «Геоінформаційну систему моніторингу місцевих ресурсів та інформаційно-аналітичного супроводу управлінських рішень» для об’єднаних територіальних громад – приєднуйтесь!

Геоінформаційна система моніторингу місцевих ресурсів та інформаційно-аналітичного супроводу управлінських рішень в ОТГ

Cтаття опублікована у часописі РЕГІОНЕТ "Стратегія розвитку" №3.